Mi az a fulfillment? Megéri-e kiszervezni a logisztikát?

  • spack 

Az e-kereskedelemben a fulfillment a rendelések teljesítésének folyamatára használatos kifejezés. Használjuk azokra a szolgáltatókra is, amelyek webáruházak megbízásából termékek raktározásával és szállításával foglalkoznak.

Az áruk célba juttatása jóval összetettebb, mint feladni egy csomagot a postán

A fulfillment folyamata akkor kezdődik, amikor a felhasználó megrendel valamit a webshopból, az pedig visszaigazolja a rendelést. Ami innentől történik, az maga a fulfillment, a vége pedig ott van, hogy a vevő kézhez veszi a terméket, az eladó pedig a pénzéhez jut. Az áruk eljuttatása a vásárlókhoz természetesen jóval összetettebb annál, minthogy bedobjuk a terméket a dobozba és feladjuk a postahivatalban.

Éppen ezért dönt úgy sok webáruház tulajdonosa, hogy a fulfillmentet, vagyis a rendelésteljesítést külön erre szakosodott szolgáltatókhoz szervezi ki. Ezek a cégek tipikusan elvégzik az áruk begyűjtését, raktározását, csomagolását, felcimkézését, kiszállítását, beszedik és továbbítják az utánvétet. A legismertebb ilyen szolgáltató az Amazon, amely egyben a világ egyik legnagyobb e-kereskedője is.

Az összes rendelés sértetlenül és késedelem nélkül megérkezik a vevőkhöz

A kiszervezett fulfilment tartalma tehát nagyjából az, hogy a webáruház előre meghatározott havi- vagy csomagonkénti díjat fizet a szolgáltatónak, aki ezért garantálja, hogy az összes beérkezett rendelés sértetlenül és késedelem nélkül megérkezik a vásárlókhoz.

Magyarországon a fulfillment még nem annyira elterjedt, mint az Egyesült Államokban. Kevés jó szolgáltató van, a kis cégek pedig nem ismerik őket. Így sajnos pont azok nem tudják kihasználni a kiszervezett logisztikában rejlő lehetőségeket, akiknek az a leginkább szolgálná az érdekeit.

A legjobban azok a kisebb webshopok tudnak profitálni a fulfillment kiszervezéséből, akik már elkezdtek kereskedni, még viszonylag kis csomagszámmal dolgoznak, de növekedni szeretnének. A feltörekvő cégeknek azért is megéri a kiszervezett fulfillment, mert így a vevők számára gyorsabbak és megbízhatóbbak lehetnek. A vásárlók akkor lesznek elégedettek, ha a rendeléseiket késlekedés nélkül megkapják, és nem kell azzal szembesülniük, hogy a termék csak hetek múlva érkezik meg, vagy egyáltalán nem is tudja kiszolgálni őket a webáruház.

A jó szolgáltatás azt jelenti, hogy minden eshetőségre készen áll

Ma hazánkban tipikus probléma a webáruházaknál, hogy nem tudják skálázni szolgáltatásaikat. Nincsenek felkészülve arra, ha hirtelen ugrás következik be a rendelések számában. Nem is lehetnek, nincsenek rá erőforrásaik. Nem tudnak elegendő raktárat bérelni, sem több kollégát foglalkoztatni, nagy árukészletük sincs, hiszen azt nem tudják hol tárolni. Így viszont előállhat olyan helyzet, hogy mondjuk egy marketingkampány a vártnál jobban sikerül, és rövid idő alatt sokkal több rendelés érkezik, amiket aztán a webshop képtelen teljesíteni. A fulfillment kiszervezése erre is megoldást nyújt, egy jó szolgáltató számára nem jelent gondot az ilyen helyzetek kezelése, hiszen éppen ez az, amire specializálódott.

Az e-kereskedő üzlettel foglalkozzon, ne dobozolással

A közepesnél kisebb e-kereskedőknek általánosságban nem éri meg logisztikával foglalkozni, sem raktárakat bérelni. Túl drága az idejük, a pénzüket pedig jobban is el tudják költeni. Akkor járnak jól, ha termékeikre, marketingjükre, weboldalukra, ügyfélkapcsolataikra fordítják energiáikat és forrásaikat, vagyis csak eladásaik és profitjuk növelésére koncentrálnak. Így megtehetik, hogy a csomagolás és postázás helyett tényleg magával az üzlettel foglalkoznak. Ez a siker kulcsa.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük